Városlista
2026. június 13, szombat - Antal, Anett

Hírek

2012. Január 05. 14:41, csütörtök | Belföld
Forrás: mno.hu/MTI

Ezeket egye, hogy elkerülje a rákot

Ezeket egye, hogy elkerülje a rákot

A halban lévő omega-3 zsírsavak és a gyümölcsben, zöldségekben található növényi rostok hatására a vastagbél rosszindulatú daganatainak gyakorisága csökken – ismertették az Amerikai Rákkutató Intézet tudományos ülésén.

Mind a hal, mind a rostos növényi táplálék csökkenti a vastagbélrák kockázatát, arra nézve azonban eddig nem volt bizonyíték, hogy az együttes fogyasztásukkor a jótékony hatások összeadódnak-e. Robert S. Chapkin és munkatársai évek óta foglalkoznak a vastagbélrák keletkezésének okaival. Sejttenyészetekben, illetve állatkísérletekben vizsgálták a halhúsból eredő omega-3 zsírsavak daganatellenes tulajdonságait, valamint az élelmiszerekben lévő rostok lebomlása során keletkező pektin ilyen jellegű hatását külön-külön és együtt.

A kutatók már előzőleg úgy találták, hogy ez a két anyag gátolja a rosszindulatú daganatsejtek szaporodását, de új tanulmányukban kimutatták: együttesen a kétféle kezelés eredményeként a béldaganatok sokkal ritkábban jelennek meg, mint akkor, ha az előbbieket csak önmagukban adják. Vizsgálataik igazolták, hogy a többszörösen telítetlen zsír és a növényi rost párosítása olyan molekulákon belüli mechanizmust indít el, amelynek következtében a daganatosan elfajuló vagy már rákos sejtek programozott halálának gyakorisága növekszik. Ez azt eredményezi, hogy a rosszindulatú daganat sejtjei önmaguktól elpusztulnak.

Másik tanulmányuk szerint az omega-3 zsírsavat és a sok rostot tartalmazó étrend jelentősen befolyásolja a ribonukleinsav egyik részének működését, mely a géneket be-, illetve kikapcsolja. Ezek a gének elősegítik azt a folyamatot, amelyben az őssejtek rosszindulatú sejtekké fejlődhetnek. A daganatellenes diéta ezt a rosszindulatú változást gátolja.

„A még kialakulatlan őssejtek elfajulhatnak és ráksejtekké válhatnak – mondta Chapkin professzor. – Vizsgálataink szerint a kedvező étrend befolyásolhatja azokat a géneket, amelyek a sejteket elindíthatják ilyen veszélyes irányba.”

Ezek érdekelhetnek még

2026. Június 13. 14:00, szombat | Belföld

Németh Zsolt bírálta a Fidesz EU ellenes politikáját

Németh Zsolt: a Fidesz-kormány \"túltolta\" az Európa-ellenes politikát, a pártnak vissza kell térnie a polgári irányhoz.

2026. Június 13. 13:00, szombat | Belföld

Meteorológia: a jövő héten megérkezik az első tartósabb kánikula

Míg a jelenlegi hőmérséklet inkább a májust idézi, a jövő héten megérkezik az első tartósabb kánikula - írta a HungaroMet Zrt. a Facebook-oldalán pénteken.

2026. Június 13. 09:00, szombat | Belföld

Nemsokára érvényüket vesztik a régi személyi igazolványok

Ezt érdemes észben tartani. 2000 előtt kiállított személyigazolványok 2026. augusztus 3-án lejárnak. A csere ingyenes, de időben érdemes intézni.

2026. Június 13. 08:27, szombat | Belföld

Magyar Péter: megállapodás született Magyarország és Ukrajna között a kárpátaljai magyarságról

Hivatalossá vált a történelmi megállapodás Magyarország és Ukrajna között a kárpátaljai magyarság oktatási, kulturális, nyelvhasználati és politikai jogairól - közölte Magyar Péter miniszterelnök pénteken Facebook-oldalán.